Det var på långfredagen som SL gav beskedet att Saltsjöbanan helt ställdes in p.g.a vagnbrist. En redan hårt utsatt pendlarskara i Saltsjöbaden och Fisksätra skulle stå utan tåg in till stan på obestämd tid. SL hänvisade som tidigare till ersättningsbussar med byte vid Järla station – ett byte som resenärer har rapporterat inte har fungerat särskilt väl.
Bakgrunden till problemet är återstarten av Saltsjöbanan och indragningen av de direktbussar/ersättningsbussar som tidigare trafikerade längs sträckan. I samband med återstarten den 9 februari drog SL in ersättningsbussarna mellan Saltsjöbaden och Fisksätra till Glasbruksgatan och Cityterminalen. Kritiken lät inte vänta på sig, både utifrån inställda avgångar på järnvägen och en dålig bytessituation vid Järla station. Sedan dess har resenärer vädjat om att återgå till direktbussar/ersättningsbussar ända in till stan utan ett byte vid Järla station. Redan den 19 februari skickades en formell skrivelse till Region Stockholms trafiknämnd från Moderaterna, Liberalerna och Kristdemokraterna, vilket Nackabladet tidigare rapporterat om.
På Region Stockholms trafiknämnd den 23 april lade Moderaterna tillsammans med Liberalerna och Kristdemokraterna också fram ett förslag om att återinföra ersättningsbussar hela vägen in till stan utan byte vid Järla station. Förslaget röstades till pendlarnas stora förtret dock ner av Vänsterstyret i Region Stockholm, i form av av S, MP, V och C.
Kritiken mot beslutet lät inte vänta länge då moderata politiker i Nacka snabbt gick ut och kommenterade det hela.

– Byte från en ersättningsbuss till en annan i Järla är ju ytterligare ett misslyckande i trafiken. Givetvis borde ersättningstrafiken gå hela vägen in till stan som den gjorde tidigare. Regionen saknar helt resenärsperspektivet och verkar agera helt utifrån sitt eget produktionsperspektiv, sa Peter Zethraeus (M) ordförande i natur- och trafiknämnden i Nacka kommun i samband med att Saltsjöbanan togs ur bruk inför påskhelgen.
Även Mats Gerdau (M) kommunstyrelsens ordförande var även han kritiskt när styret i Regionen lät meddela att man inte skulle sätta in direktbussar hela vägen in till Glasbruksgatan.
– Skitdåligt att de säger nej. Att sätta in direktbussar är ytterst nödvändigt men istället lämnar Vänsterstyret i Regionen tusentals människor i sticket, säger Mats Gerdau (M) kommunstyrelsens ordförande. Man fick ett konkret förslag för att göra pendlingen enklare för Nackaborna – direktbussar, tätare turer och en långsiktig plan – men man röstade nej. Haveriet är därmed totalt.
Historien skulle dock ta en oväntad vändning då Miljöpartiet via ett pressmeddelande meddelade att direktbussar från den 5:e maj kommer att sättas in på sträckan Saltsjöbaden/Solsidan till Glasbruksgatan. SL skriver att de kommer sätta in direktbussar som kommer gå även under eftermiddagen för att komplettera de direktbussar som idag går i morgontrafiken. På sikt är tanken att turtätheten för direktbussarna ska utökas och gå utanför rusningstider. Med detta sagt finns det en chans att Saltsjöbads- och Fisksätraborna slipper det krångliga bytet i Järla och att restiden minskar. Ett besked som togs emot med glädje och en hel del lättnad.

– Situationen för Fisksätraborna och Saltsjöborna har varit ovärdig en längre tid och det är nu glädjande att Vänsterstyret i regionen äntligen lyssnar och återinför direktbussarna, avslutar Mats Gerdau (M) kommunstyrelsens ordförande samtidigt som han skickar med en tydlig uppmaning angående bytet i Järla
– Jag hoppas att de också tar bort det fullständigt onödiga bytet av buss i Järla nu.
Från den 5:e maj är tanken att direktbussarna ska sättas in på eftermiddagen för att på sikt utökas och gå även utanför rusningstid. SL har tidigare sagt att det är brist på både chafförer och bussar samt att det inte har varit helt lätt att planera avgångarna för ersättningstrafiken. Klart är nu att bussarna ska börja gå från den 5:e maj samt att det ska bli lättare att se de planerade avgångarna i SL:s app vilket tidigare har varit svårt.
Mer om hur SL planerar den nya ersättningstrafiken mellan Saltsjöbaden och Glasbruksgatan/Slussen går att läsa på deras hemsida.
