Kommunen stoppar bostäder i Tollare

Det blev ett nej till ansökan om att låta bygga 200 nya bostäder vid Tollare folkhögskola. Det beslutade Nackas politiker enigt på tisdagens sammanträde i kommunstyrelsens stadsutvecklingsutskott. ”Det har redan byggts så mycket i Tollare, vi behöver också bevara den värdefulla natur som vi har”, kommenterar kommunstyrelsens ordförande Mats Gerdau (M).

Varför går trafiken på banvallen mellan Järla och Nacka Station?

När Nacka kommun planerade det omfattande ombyggnationen av infrastrukturer i och runt Värmdövägen, stod man inför en avgörande fråga: hur skulle trafiken hanteras under byggtiden? Efter noggranna utredningar enades samtliga politiska partier om att leda om trafiken via Saltsjöbanans banvall. En något annorlunda lösning som skulle visas sig vara ytterst nödvändig.

Nacka kommun genomför en omfattande ombyggnation av infrastrukturen i och runt Värmdövägen för att möta framtidens behov. Arbetet är avgörande för att modernisera och säkra vatten- och avloppssystemet, fjärrvärmenätet samt el- och laddinfrastrukturen för den gröna omställningen. Dessutom är en förbättrad dagvattenhantering nödvändig för att skydda den nya tunnelbanan från översvämningar. För att minimera trafikstörningar under byggtiden kom samtliga politiska partier i Nacka, efter noggranna utredningar, överens om att tillfälligt leda om trafiken via Saltsjöbanans banvall för att på så sätt kunna genomför projektet. Alternativet hade varit en total avstängning av Värmdövägen, vilket hade skapat många följdproblem, för framkomlighet, kollektivtrafik och räddningstjänst.

Ett enhälligt politiskt beslut

Beslutet, som togs av kommunstyrelsen den 7 mars 2022, hade brett politiskt stöd där inget parti gick emot. Att inget parti motsatte sig beslutet vittnade om enighet och insikt om vikten av att säkra framkomligheten under byggperioden. 

Nacka kommun tecknade efter beslutet ett genomförandeavtal med Region Stockholm om att använda banvallen.

Alternativen som utreddes

Inför beslutet utreddes flera alternativa trafiklösningar, men dessa bedömdes vara mindre effektiva:

  • Behålla trafiken på Värmdövägen – ansågs orealistiskt på grund av säkerhetsrisker och begränsat utrymme.
  • Leda om trafiken via lokalgator – skulle ha skapat stora störningar för boende och företag.
  • Bygga en tillfällig bro eller tunnel – har visat sig vara tekniskt och ekonomiskt ogenomförbart.

Den mest effektiva lösningen var att tillfälligt leda om trafiken via Saltsjöbanans banvall, som redan var avstängd för uppgradering. Detta val minimerar trafikstörningar och säkerställer att både kollektivtrafik och utryckningsfordon kan ta sig fram smidigt under byggtiden.

Att säkerställa att blåljuspersonal fortsatt kunde ta sig fram på Värmdövägen var av hög prioritet.

Ett gemensamt beslut för framtiden

Projektets totala budget uppgår till 1,3 miljarder kronor och finansieras genom exploateringsersättningar och markförsäljningar. Att använda banvallen medför vissa extrakostnader för temporära anpassningar, men dessa är betydligt lägre än kostnaderna som en försenad byggnation skulle medföra.

Samtliga partier i Nacka är eniga om att detta är den bästa lösningen för att både upprätthålla ett fungerande trafikflöde och samtidigt genomföra de nödvändiga investeringarna i infrastrukturen. Stora och långtgående beslut bör alltid ha en bred förankring som spänner över många partier, de ska kunna stå sig över flera mandatperioder och skiftande majoriteter.

Varför behövde Värmdövägen byggas om?

Värmdövägen är en av Nackas viktigaste trafikleder och huserar även en omfattande teknisk infrastruktur. Ombyggnationen är nödvändig för att:

  • Uppgradera vatten- och avloppssystemet.
  • Bygga ut fjärrvärmenätet.
  • Förbättra el- och laddinfrastruktur för den gröna omställningen.
  • Modernisera dagvattenhanteringen för att förhindra översvämningar av framtida tunnelbanestationer i Nacka.

– Det här är ett stort och strategiskt viktigt beslut. Ombyggnaden av Värmdövägen är en del av vår klimatanpassning och kommer att säkerställa en pålitlig försörjning av el, VA och fjärrvärme för centrala Nacka en lång tid framöver, säger Mats Gerdau, kommunstyrelsens ordförande.

Arbetet med den aktuella sektionen av Värmdövägen förväntas bli klart i början av nästa år, då Saltsjöbanans räls kan läggas tillbaka.

Läs beslutsprotokoll och genomförande-PM här.

Dela artikeln

Relaterade artiklar

Byggstart för nya Agnestigs torg – en trivsam mötesplats i Centrala Nacka

Nu påbörjas arbetet med Agnestigs torg – en efterlängtad och grönskande mötesplats mitt i hjärtat av Centrala Nacka. Torget, som kommer att ligga intill Värmdövägen vid det nya kvarteret Elverkshuset, blir en plats för både vardagshäng och kvällspromenader, med belysning, sittplatser och lummig växtlighet som gör det inbjudande under dygnets alla timmar.

Nacka i Sverigetoppen för företagsklimat – klättrar till plats 14 i landet

Nacka fortsätter att utmärka sig som en av Sveriges mest företagsvänliga kommuner. I Svenskt Näringslivs senaste ranking av det lokala företagsklimatet klättrar Nacka hela 33 placeringar – från plats 47 till 14 – och placerar sig nu bland topp 15 i landet. I Stockholms län är det bara två kommuner som presterar bättre. Den största förbättringen har skett inom områdena offentlig upphandling samt service och bemötande.

Satsning på fotbollsplan i Eknäs

En modern och miljövänlig konstgräsplan med ny belysning blir snart verklighet i Eknäs. Nu i maj väntas upprustningen stå klar – ett efterlängtat lyft för fotbollen och barn- och ungdomsidrotten i området. Inom kort förväntas också ytterligare fotbollsplaner rustas upp för sammanlagt 15,5 miljoner kronor.

Kommunen stoppar bostäder i Tollare

Det blev ett nej till ansökan om att låta bygga 200 nya bostäder vid Tollare folkhögskola. Det beslutade Nackas politiker enigt på tisdagens sammanträde i kommunstyrelsens stadsutvecklingsutskott. ”Det har redan byggts så mycket i Tollare, vi behöver också bevara den värdefulla natur som vi har”, kommenterar kommunstyrelsens ordförande Mats Gerdau (M).

Nu anländer nya bron till Finntorp

Det är inte varje dag en bro på 80 ton och 112 meter lång rullas in i Nacka. Men just nu sker något spektakulärt. Finntorpsbron – en helt ny gång- och cykelbro som ska förbinda områden över Värmdövägen – är på väg att ta plats, bit för bit.

Andra läser

Sveriges vackraste nybygge finns i Nacka: klassisk arkitektur är tidlös

I torsdags kväll hölls den årliga galan, arrangerad av den ideella föreningen Arkitekturupproret på Aliasteatern i Vasastan. Under galan utsågs årets mest imponerande nybyggen, både de vackraste och de mest kritiserade. Nacka fick förnyad uppmärksamhet och prisades för sitt fantastiska nybygge.

Musikparken renoverad

Musikparken i Storängen är renoverad. Parken ligger mellan flera bostadsområden och är byggd för avkoppling och gemenskap.

Byggstart för nya Agnestigs torg – en trivsam mötesplats i Centrala Nacka

Nu påbörjas arbetet med Agnestigs torg – en efterlängtad och grönskande mötesplats mitt i hjärtat av Centrala Nacka. Torget, som kommer att ligga intill Värmdövägen vid det nya kvarteret Elverkshuset, blir en plats för både vardagshäng och kvällspromenader, med belysning, sittplatser och lummig växtlighet som gör det inbjudande under dygnets alla timmar.

Järlahöjdens förskola

Järlahöjdens förskola – Det senaste tillskottet

På onsdagen klipptes bandet för nya Järlahöjdens förskola. Invigningen ackompanjerades av Nacka Big Band som gjorde hela tillställningen till en fest tillsammans med barnen, kommunrepresentanterna och förskolelärarna.