Varför går trafiken på banvallen mellan Järla och Nacka Station?

När Nacka kommun planerade det omfattande ombyggnationen av infrastrukturer i och runt Värmdövägen, stod man inför en avgörande fråga: hur skulle trafiken hanteras under byggtiden? Efter noggranna utredningar enades samtliga politiska partier om att leda om trafiken via Saltsjöbanans banvall. En något annorlunda lösning som skulle visas sig vara ytterst nödvändig.

Nacka kommun genomför en omfattande ombyggnation av infrastrukturen i och runt Värmdövägen för att möta framtidens behov. Arbetet är avgörande för att modernisera och säkra vatten- och avloppssystemet, fjärrvärmenätet samt el- och laddinfrastrukturen för den gröna omställningen. Dessutom är en förbättrad dagvattenhantering nödvändig för att skydda den nya tunnelbanan från översvämningar. För att minimera trafikstörningar under byggtiden kom samtliga politiska partier i Nacka, efter noggranna utredningar, överens om att tillfälligt leda om trafiken via Saltsjöbanans banvall för att på så sätt kunna genomför projektet. Alternativet hade varit en total avstängning av Värmdövägen, vilket hade skapat många följdproblem, för framkomlighet, kollektivtrafik och räddningstjänst.

Ett enhälligt politiskt beslut

Beslutet, som togs av kommunstyrelsen den 7 mars 2022, hade brett politiskt stöd där inget parti gick emot. Att inget parti motsatte sig beslutet vittnade om enighet och insikt om vikten av att säkra framkomligheten under byggperioden. 

Nacka kommun tecknade efter beslutet ett genomförandeavtal med Region Stockholm om att använda banvallen.

Alternativen som utreddes

Inför beslutet utreddes flera alternativa trafiklösningar, men dessa bedömdes vara mindre effektiva:

  • Behålla trafiken på Värmdövägen – ansågs orealistiskt på grund av säkerhetsrisker och begränsat utrymme.
  • Leda om trafiken via lokalgator – skulle ha skapat stora störningar för boende och företag.
  • Bygga en tillfällig bro eller tunnel – har visat sig vara tekniskt och ekonomiskt ogenomförbart.

Den mest effektiva lösningen var att tillfälligt leda om trafiken via Saltsjöbanans banvall, som redan var avstängd för uppgradering. Detta val minimerar trafikstörningar och säkerställer att både kollektivtrafik och utryckningsfordon kan ta sig fram smidigt under byggtiden.

Att säkerställa att blåljuspersonal fortsatt kunde ta sig fram på Värmdövägen var av hög prioritet.

Ett gemensamt beslut för framtiden

Projektets totala budget uppgår till 1,3 miljarder kronor och finansieras genom exploateringsersättningar och markförsäljningar. Att använda banvallen medför vissa extrakostnader för temporära anpassningar, men dessa är betydligt lägre än kostnaderna som en försenad byggnation skulle medföra.

Samtliga partier i Nacka är eniga om att detta är den bästa lösningen för att både upprätthålla ett fungerande trafikflöde och samtidigt genomföra de nödvändiga investeringarna i infrastrukturen. Stora och långtgående beslut bör alltid ha en bred förankring som spänner över många partier, de ska kunna stå sig över flera mandatperioder och skiftande majoriteter.

Varför behövde Värmdövägen byggas om?

Värmdövägen är en av Nackas viktigaste trafikleder och huserar även en omfattande teknisk infrastruktur. Ombyggnationen är nödvändig för att:

  • Uppgradera vatten- och avloppssystemet.
  • Bygga ut fjärrvärmenätet.
  • Förbättra el- och laddinfrastruktur för den gröna omställningen.
  • Modernisera dagvattenhanteringen för att förhindra översvämningar av framtida tunnelbanestationer i Nacka.

– Det här är ett stort och strategiskt viktigt beslut. Ombyggnaden av Värmdövägen är en del av vår klimatanpassning och kommer att säkerställa en pålitlig försörjning av el, VA och fjärrvärme för centrala Nacka en lång tid framöver, säger Mats Gerdau, kommunstyrelsens ordförande.

Arbetet med den aktuella sektionen av Värmdövägen förväntas bli klart i början av nästa år, då Saltsjöbanans räls kan läggas tillbaka.

Läs beslutsprotokoll och genomförande-PM här.

Dela artikeln

Relaterade artiklar

Nu öppnar ett nytt SFI i Fisksätra

Sedan den förra SFI-anordnaren stängde i Fisksätra 2023 har det inte funnits någon aktör som erbjudit Svenska för Invandrare i Fsiksätra. Nu blir det däremot ändring på detta då en ny aktör börjar undervisa den 5:e maj.

Saltsjöbanan

Klart: Då kommer direktbussarna till och från Saltsjöbaden tillbaka

Saltsjöbanan har stått still sedan långfredagen och det var många som drog efter andan när Vänsterstyret i Regionen sa nej till att sätta in extra direktbussar/ersättningsbussar. Resenärerna i Saltsjöbaden och Fisksätra skulle däremot få positiva besked på söndagsmorgonen.

Valborg i Nacka 2025 – Dags att tända majbrasorna!

Funderar du på att fira Valborg i Nacka onsdag den 30 april? Många Nackabor samlas för att fira in våren tillsammans vid en sprakande brasa! Det blir en härlig och familjevänlig kväll för både stora och små, med gemenskap, vårsånger och en värmande brasa. Kom och njut av en mysig stund tillsammans med grannar och vänner

Ny chans för framtiden – ansök till komvux nya ämnesnivåer inför 1 juli 2025

Från och med den 23 april öppnas dörrarna till komvux nya ämnesnivåer – en spännande förändring som ger dig ännu bättre möjligheter att lära och utvecklas. Från och med 1 juli 2025 träder Skolverkets stora förändringar i kraft: ämnesbetyg ersätter de gamla kursbetygen och nya mål för examen, program och struktur ramar in din utbildning på gymnasienivå. Det är dags att ta din framtid till nästa nivå – och nu har du alla verktyg för att göra det!

Sveriges vackraste nybygge finns i Nacka: klassisk arkitektur är tidlös

I torsdags kväll hölls den årliga galan, arrangerad av den ideella föreningen Arkitekturupproret på Aliasteatern i Vasastan. Under galan utsågs årets mest imponerande nybyggen, både de vackraste och de mest kritiserade. Nacka fick förnyad uppmärksamhet och prisades för sitt fantastiska nybygge.

Andra läser

SM i Älta ishall

I helgen hölls svenskt mästerskap i synkroniserad konståkning. Nacka Teamåkningsklubb stod som arrangörer och tävlingen gick av stapeln i en fullsatt Älta ishall.