Varför går trafiken på banvallen mellan Järla och Nacka Station?

När Nacka kommun planerade det omfattande ombyggnationen av infrastrukturer i och runt Värmdövägen, stod man inför en avgörande fråga: hur skulle trafiken hanteras under byggtiden? Efter noggranna utredningar enades samtliga politiska partier om att leda om trafiken via Saltsjöbanans banvall. En något annorlunda lösning som skulle visas sig vara ytterst nödvändig.

Utveckling av Nackas marina infrastruktur: Moranviken och Gungviken

Nacka har en lång tradition som en skärgårdskommun med en tio mil lång kustlinje och ett aktivt båtliv. För att möta framtidens behov och skapa hållbara lösningar för båtservice och förvaring planeras nu en utveckling av Moranviken och Gungviken.

Tre huvudåtgärder genomförs:

  • Utveckling av Moranviken till en marina för fritidsbåtar
  • Flytt av båtupplägg och reparation från Moranviken till Gungviken
  • Etablering av Gungviken som ett centrum för marina verksamheter och fritidsaktiviteter

Dessa förändringar syftar till att förbättra tillgången till vattnet för fler, minska miljöpåverkan och säkerställa en långsiktigt hållbar marin infrastruktur i Nacka.

Moranviken – en utvecklad marina med fler båtplatser

Moranviken har länge varit en central del av Nackas båtliv, men begränsade ytor och miljöutmaningar har påverkat dess utveckling. Genom att flytta den landbaserade båtuppläggningen och reparationsverksamheten till Gungviken frigörs plats för fler båtplatser och nya bostäder, samt att ett attraktivt läge vid vattnet frigörs för fler Nackabor.

Planerade förbättringar:

  • Nuvarande bryggor behålls och kan byggas ut för att erbjuda fler båtplatser.
  • Marin miljö förstärks genom förbättrad tillgång till vattnet.
  • Sanering av mark och vattensediment från tidigare varvsverksamhet för att förbättra vattenkvaliteten i Baggensfjärden.
  • Bostäder och rekreationsområden: Området öppnas upp för nya bostäder och rekreationsområde i direkt anslutning till marinan, vilket skapar en levande stadsdel med närhet till skärgården.
  • Effektivare båthantering: Större båtar, ofta ägda av personer utanför kommunen, flyttas till varvsanläggningar med bättre förutsättningar.

Genom att kombinera en modern marina för fritidsbåtar med ett nytt bostadsområde skapas en attraktiv livsmiljö där fler Nackabor ges möjlighet att uppleva den unika skärgårdsmiljön.

Gungviken – nytt centrum för marina verksamheter

För att hantera framtidens behov av båtförvaring och service utvecklas Gungviken till en central knutpunkt för marina verksamheter. Genom att samla båtuppläggning, reparation och försäljning på en plats skapas en mer effektiv och miljöanpassad lösning.

Planerade funktioner i Gungviken:

  • Båtförvaring: En miljöanpassad lösning för Nackaborna och deras fritidsbåtar.
  • Marin service: Märkesverkstäder, reparation, underhåll och försäljning av båtar och tillbehör.
  • Småföretag och verksamheter: Möjlighet för kontor, lager och lättare produktion kopplad till den marina näringen.
  • Fritids- och idrottsverksamhet: Angöring till Erstaviks strövområden och andra rekreationsmöjligheter.

Genom att samla dessa funktioner på en plats säkerställs en långsiktig och hållbar lösning för Nackas marina näringar.

Lokal förankring och framtida utveckling

Projekten i Moranviken och Gungviken drivs av företagare tillika kommuninvånare med ett starkt engagemang för Nackas skärgårdsmiljö.

I fortsatt arbete ingår bland annat:

  • Utvärdering av ytterligare marina förbättringar.
  • Dialog mellan kommunen för att säkerställa hållbara lösningar.
  • Planering av infrastruktur och service för att skapa långsiktig nytta för Nackaborna.

Genom dessa åtgärder säkerställs att Nacka fortsätter att vara en levande skärgårdskommun där båtliv, rekreation och stadsutveckling samverkar på ett hållbart sätt.

Dela artikeln

Relaterade artiklar

Kulturarv i fara: Igelboda stationshus står på spel

Vid Saltsjöbanans spår står ett av Nackas äldsta stationshus – en byggnad som bär på över ett sekel av historia och kulturarv. Diskussionen om Igelboda stationshus har pågått i över ett decennium. Efter en dom i Mark- och miljööverdomstolen ålade SL att åtgärda brandskadorna från 2013, var många boende i Nacka engagerade och hoppfulla. Men besvikelsen blev stor.

Varför går trafiken på banvallen mellan Järla och Nacka Station?

När Nacka kommun planerade det omfattande ombyggnationen av infrastrukturer i och runt Värmdövägen, stod man inför en avgörande fråga: hur skulle trafiken hanteras under byggtiden? Efter noggranna utredningar enades samtliga politiska partier om att leda om trafiken via Saltsjöbanans banvall. En något annorlunda lösning som skulle visas sig vara ytterst nödvändig.

Säkrare gångväg till Da Vinciskolan!

Ett medborgarförslag som bifölls i Natur- och trafiknämnden förra året har nu blivit verklighet – två trappor har byggts som gör att barn på Da Vinci-skolan i Saltsjöbaden kan ta sig själva till skolan på bilfri stig!

Moderaterna kräver S-styret i regionen på svar om Saltsjöbanan

Resenärer från Saltsjöbaden och Fisksätra har den senaste månaden larmat om kraftigt förlängda restider med kollektivtrafiken. Nu har M, KD och L i Region Stockholm lagt en skrivelse i regionens trafiknämnd om vad S-styret har tänkt att göra åt situationen.

Älta Skatepark

Ny Skatepark i Älta

Det hela började som ett medborgarförslag och nu är den nya skateparken i Älta äntligen klar. Tanken med skateparken är att så många som möjligt ska kunna nyttja den och att det ska bli en ny mötesplats för unga i Älta.

Andra läser