Varför går trafiken på banvallen mellan Järla och Nacka Station?

När Nacka kommun planerade det omfattande ombyggnationen av infrastrukturer i och runt Värmdövägen, stod man inför en avgörande fråga: hur skulle trafiken hanteras under byggtiden? Efter noggranna utredningar enades samtliga politiska partier om att leda om trafiken via Saltsjöbanans banvall. En något annorlunda lösning som skulle visas sig vara ytterst nödvändig.

Nu tillverkas nya Finntorpsbron!

Nu har gamla Finntorpsbron rivits efter många års trogen tjänst. Nya bron är på plats sommaren 2025 och kommer gå 5 meter över trafiken på Värmdövägen.

Den 5 augusti i år började nedmonteringen av den gamla Finntorpsbron, en riktig trotjänare som burit invånare mellan Finntorp och Ekudden/Järlaleden sedan 1960-talet. Alla förtjänar att bli pensionärer någon gång, så även broar. Den nya bron tillverkas just nu i Blekinge och den längsta delen är över 40 meter lång!

Den nya bron kommer att vara på plats sommaren 2025, alltså om mindre än ett år. Bron kommer då vara mindre brant, vilket ökar tillgängligheten och gör det lättare att snöröja.

Bron är gjord av svensktillverkad stål som är rostfritt och i princip underhållsfritt under de minst 120 åren som bron har i beräknad livslängd. Det kommer också monteras belysning på bron.

Finntorpsbron i siffror:

Längd: 112 meter.
Invändig bredd: 3,5 meter.
Utvändig bredd: 4 meter.
Vikt: 70 ton för stålet plus brobanebeläggning och täckskivor.
Beräknad teknisk livslängd för stålet: >120 år.

Dela artikeln

Relaterade artiklar

Kulturarv i fara: Igelboda stationshus står på spel

Vid Saltsjöbanans spår står ett av Nackas äldsta stationshus – en byggnad som bär på över ett sekel av historia och kulturarv. Diskussionen om Igelboda stationshus har pågått i över ett decennium. Efter en dom i Mark- och miljööverdomstolen ålade SL att åtgärda brandskadorna från 2013, var många boende i Nacka engagerade och hoppfulla. Men besvikelsen blev stor.

Varför går trafiken på banvallen mellan Järla och Nacka Station?

När Nacka kommun planerade det omfattande ombyggnationen av infrastrukturer i och runt Värmdövägen, stod man inför en avgörande fråga: hur skulle trafiken hanteras under byggtiden? Efter noggranna utredningar enades samtliga politiska partier om att leda om trafiken via Saltsjöbanans banvall. En något annorlunda lösning som skulle visas sig vara ytterst nödvändig.

Säkrare gångväg till Da Vinciskolan!

Ett medborgarförslag som bifölls i Natur- och trafiknämnden förra året har nu blivit verklighet – två trappor har byggts som gör att barn på Da Vinci-skolan i Saltsjöbaden kan ta sig själva till skolan på bilfri stig!

Moderaterna kräver S-styret i regionen på svar om Saltsjöbanan

Resenärer från Saltsjöbaden och Fisksätra har den senaste månaden larmat om kraftigt förlängda restider med kollektivtrafiken. Nu har M, KD och L i Region Stockholm lagt en skrivelse i regionens trafiknämnd om vad S-styret har tänkt att göra åt situationen.

Älta Skatepark

Ny Skatepark i Älta

Det hela började som ett medborgarförslag och nu är den nya skateparken i Älta äntligen klar. Tanken med skateparken är att så många som möjligt ska kunna nyttja den och att det ska bli en ny mötesplats för unga i Älta.

Andra läser

Älta Skatepark

Ny Skatepark i Älta

Det hela började som ett medborgarförslag och nu är den nya skateparken i Älta äntligen klar. Tanken med skateparken är att så många som möjligt ska kunna nyttja den och att det ska bli en ny mötesplats för unga i Älta.