Varför går trafiken på banvallen mellan Järla och Nacka Station?

När Nacka kommun planerade det omfattande ombyggnationen av infrastrukturer i och runt Värmdövägen, stod man inför en avgörande fråga: hur skulle trafiken hanteras under byggtiden? Efter noggranna utredningar enades samtliga politiska partier om att leda om trafiken via Saltsjöbanans banvall. En något annorlunda lösning som skulle visas sig vara ytterst nödvändig.

Moderaterna kräver S-styret i regionen på svar om Saltsjöbanan

Resenärer från Saltsjöbaden och Fisksätra har den senaste månaden larmat om kraftigt förlängda restider med kollektivtrafiken. Nu har M, KD och L i Region Stockholm lagt en skrivelse i regionens trafiknämnd om vad S-styret har tänkt att göra åt situationen.

Det var den 19 februari som Anna Malm Kelfve (M), Karl Henriksson (KD) och Daniel Adborn (L) lade en så kallad skrivelse på trafiknämndens bord. Skrivelsen lades efter möte med Moderaternas kommunalråd i Nacka som förde fram de många problem som har uppstått till följd av återstarten av en del av Saltsjöbanan. Skrivelsen innehöll frågor om kollektivtrafiken till Saltsjöbaden och Fisksätra, bland annat om huruvida ”vänsterstyret och trafikförvaltningen [är] redo att diskutera att återuppta ersättningsbussar från Saltsjöbaden/Fisksätra”.

Trafiknämnden är ansvarig för kollektivtrafiken i Stockholm, och styrs sedan valet 2022 av Socialdemokraterna, Centerpartiet och Miljöpartiet med stöd av Vänsterpartiet. Det är det politiska styret i regionen som snarast möjligt ska återkomma med svar till M, KD och L med svar på frågorna.

I december valde Region Stockholm att åter börja trafikera Saltsjöbanan efter flera års avstängning. Saltsjöbanan trafikeras dock endast mellan Saltsjöbaden/Solsidan och Järla station, eftersom Värmdövägen för tillfället ligger på den tidigare banvallen mellan Järla station och Sickla. Från december till den 9 februari 2025 körde regionen ersättningsbussar hela sträckan parallellt med tågen. Dessa bussar drogs dock in den 9 februari, vilket Nackabladet redan har rapporterat om.

Det var i samband med att ersättningsbussarna som gick parallellt med hela Saltsjöbanan drogs in av regionen som resenärer började rikta stor kritik mot hur kollektivtrafiken fungerade. När skrivelsen lades den 19 februari hade det redan rapporterats om kraftigt förlängda restider och försämrad kvalitet på resandet. Kritiken har handlat om trängsel på tågen, bussar som inte inväntat försenade tåg, elavbrott och inställda avgångar.

Sedan skrivelsen lades av M, L och KD har frågan förvärrats ytterligare i och med att SL nu meddelat om vagnbrist, med färre vagnar per avgång och inställda avgångar som följd. Frågan aktualiserades särskilt med tanke på dagens helt inställda avgångar, vilket bland annat NVP rapporterade om. När Moderaternas kommunalråd Mats Gerdau och Peter Zethraeus skulle åka till och från stan tog resan två timmar.

Lokaltidningen Mitt i Nacka har sökt det politiska styret i Region Stockholm med anledning av detta utan att ha fått svar.

Dela artikeln

Relaterade artiklar

Kulturarv i fara: Igelboda stationshus står på spel

Vid Saltsjöbanans spår står ett av Nackas äldsta stationshus – en byggnad som bär på över ett sekel av historia och kulturarv. Diskussionen om Igelboda stationshus har pågått i över ett decennium. Efter en dom i Mark- och miljööverdomstolen ålade SL att åtgärda brandskadorna från 2013, var många boende i Nacka engagerade och hoppfulla. Men besvikelsen blev stor.

Varför går trafiken på banvallen mellan Järla och Nacka Station?

När Nacka kommun planerade det omfattande ombyggnationen av infrastrukturer i och runt Värmdövägen, stod man inför en avgörande fråga: hur skulle trafiken hanteras under byggtiden? Efter noggranna utredningar enades samtliga politiska partier om att leda om trafiken via Saltsjöbanans banvall. En något annorlunda lösning som skulle visas sig vara ytterst nödvändig.

Säkrare gångväg till Da Vinciskolan!

Ett medborgarförslag som bifölls i Natur- och trafiknämnden förra året har nu blivit verklighet – två trappor har byggts som gör att barn på Da Vinci-skolan i Saltsjöbaden kan ta sig själva till skolan på bilfri stig!

Älta Skatepark

Ny Skatepark i Älta

Det hela började som ett medborgarförslag och nu är den nya skateparken i Älta äntligen klar. Tanken med skateparken är att så många som möjligt ska kunna nyttja den och att det ska bli en ny mötesplats för unga i Älta.

Braxenparken – En ny modern oas i Fisksätra för lek och aktivitet

Nya Braxenparken – ett lyft för hela Fisksätra. Braxenparken, en av Nackas mer än 100 lekparker, som har nyttjats flitigt av Fisksätraborna genom åren, har ett påtagligt uppdateringsbehov, nu startar arbetet med en ordentlig uppfräschning med byggstart redan i vår och planreas vara färdig till sommaren 2025.

Andra läser

Braxenparken – En ny modern oas i Fisksätra för lek och aktivitet

Nya Braxenparken – ett lyft för hela Fisksätra. Braxenparken, en av Nackas mer än 100 lekparker, som har nyttjats flitigt av Fisksätraborna genom åren, har ett påtagligt uppdateringsbehov, nu startar arbetet med en ordentlig uppfräschning med byggstart redan i vår och planreas vara färdig till sommaren 2025.