Fastighetsskatt eller inte?

S i Nacka lägger förslag om ny fastighetsskatt

2008 avskaffade den dåvarande alliansregeringen fastighetsskatten och ersatte den med en låg fastighetsavgift. Nu vill Socialdemokraterna i Nacka ta tillbaka fastighetsskatten och också begränsa ränteavdragen.

Moderaterna kräver S-styret i regionen på svar om Saltsjöbanan

Resenärer från Saltsjöbaden och Fisksätra har den senaste månaden larmat om kraftigt förlängda restider med kollektivtrafiken. Nu har M, KD och L i Region Stockholm lagt en skrivelse i regionens trafiknämnd om vad S-styret har tänkt att göra åt situationen.

Det var den 19 februari som Anna Malm Kelfve (M), Karl Henriksson (KD) och Daniel Adborn (L) lade en så kallad skrivelse på trafiknämndens bord. Skrivelsen lades efter möte med Moderaternas kommunalråd i Nacka som förde fram de många problem som har uppstått till följd av återstarten av en del av Saltsjöbanan. Skrivelsen innehöll frågor om kollektivtrafiken till Saltsjöbaden och Fisksätra, bland annat om huruvida ”vänsterstyret och trafikförvaltningen [är] redo att diskutera att återuppta ersättningsbussar från Saltsjöbaden/Fisksätra”.

Trafiknämnden är ansvarig för kollektivtrafiken i Stockholm, och styrs sedan valet 2022 av Socialdemokraterna, Centerpartiet och Miljöpartiet med stöd av Vänsterpartiet. Det är det politiska styret i regionen som snarast möjligt ska återkomma med svar till M, KD och L med svar på frågorna.

I december valde Region Stockholm att åter börja trafikera Saltsjöbanan efter flera års avstängning. Saltsjöbanan trafikeras dock endast mellan Saltsjöbaden/Solsidan och Järla station, eftersom Värmdövägen för tillfället ligger på den tidigare banvallen mellan Järla station och Sickla. Från december till den 9 februari 2025 körde regionen ersättningsbussar hela sträckan parallellt med tågen. Dessa bussar drogs dock in den 9 februari, vilket Nackabladet redan har rapporterat om.

Det var i samband med att ersättningsbussarna som gick parallellt med hela Saltsjöbanan drogs in av regionen som resenärer började rikta stor kritik mot hur kollektivtrafiken fungerade. När skrivelsen lades den 19 februari hade det redan rapporterats om kraftigt förlängda restider och försämrad kvalitet på resandet. Kritiken har handlat om trängsel på tågen, bussar som inte inväntat försenade tåg, elavbrott och inställda avgångar.

Sedan skrivelsen lades av M, L och KD har frågan förvärrats ytterligare i och med att SL nu meddelat om vagnbrist, med färre vagnar per avgång och inställda avgångar som följd. Frågan aktualiserades särskilt med tanke på dagens helt inställda avgångar, vilket bland annat NVP rapporterade om. När Moderaternas kommunalråd Mats Gerdau och Peter Zethraeus skulle åka till och från stan tog resan två timmar.

Lokaltidningen Mitt i Nacka har sökt det politiska styret i Region Stockholm med anledning av detta utan att ha fått svar.

Dela artikeln

Relaterade artiklar

Förgäveskostnader

Vad är förgäveskostnader – är det bortkastade pengar?

”Förgäveskostnader” är en term som ofta kommer upp i samband med att större bygg- och infrastrukturprojekt ställs in eller pausas. Men är är det verkligen så att det är bortkastade pengar så fort ett projket pausas och ”förgäveskostnader” uppstår. Svaret på frågan är nej, vi ska försöka förklarar varför.

Sicklavallen

Efter kritiken mot nya Sicklavallen – nu förklarar kommunen

Kritiken har varit hård från delar av föreningslivet i Sickla – enligt dem riskerar Sicklavallen att försvinna i den nya detaljplanen för sydvästra Plania. Men en närmare granskning visar att kritiken är missvisande. I själva verket innebär planen en förstärkning av idrottsytorna, med två nya 7-spelarplaner vid Sicklavallen och en fullstor 11-spelarplan vid Källtorp som ska avlasta området.

Äldreboende

Rapport: Nackas äldreboenden i topp

Varje år genomför Socialstyrelsen en omfattande enkätundersökning bland äldre personer med hemtjänst eller som bor på särskilt boende. Syftet är

Framtidskommun

Årets framtidskommun: Nacka kammar återigen hem förstaplatsen

För tredje året i följd har Nacka utsetts till Sveriges framtidskommun av Dun & Bradstreet (dnb). I den färska rapporten Sveriges Framtidskommuner 2025 rankas landets 290 kommuner utifrån deras förutsättningar för hållbar ekonomisk tillväxt och Nacka tar återigen hem förstaplatsen, för tredje året i rad.

Andra läser

Reduktionsfiske, Ältasjön

Nu ska Ältasjön renas med hjälp av reduktionsfiske

På torsdagseftermiddagen fick tidningen tillsammans med Nacka kommuns vattenstrateg Sofia Åkerman och natur- och trafiknämndens ordförande Peter Zethraeus (M) följa med ut på reduktionsfiske i Ältasjön. En av de metoder som används för att rena Nackas sjöar och vattendrag som i sin tur är en dela av rena sjöar-paketet som moderaterna i Nacka tog fram innan valet 2022.

Stefan Wesley, Saltsjöbadsleden

Efter 36 år i Nacka går brandingenjör Stefan Wesley vidare

Efter mer än tre decennier i räddningstjänstens tjänst i Nacka går en era mot sitt slut. Brandingenjör Stefan Wesley, med hela 36 års erfarenhet inom brandförsvaret i Nacka lämnar nu Nacka i samband med att kommunen byter från Södertörns Brandförsvarsförbund till Storstockholms brandförsvar. När övergången sker stannar Stefan kvar i Södertörns Brandförsvarsförbund och stationeras istället i Tyresö.

Regeringens höstbudget: En ny budget för de arbetande barnfamiljerna

Den moderatledda regeringens höstbudget för 2026 är en tydlig markering: det ska löna sig att arbeta, och barnfamiljer ska få mer kvar i plånboken. Med reformer på totalt 80 miljarder kronor är årets budget en av de mest omfattande på senare år, och den riktar sig särskilt till hushåll som har känt av lågkonjunkturens effekter.